התמודדות עם חרם חברתי בשיטת NLP
נידוי חברתי לעולם לא יפעל על ילדכם במידה והוא מחוזק וחסון נפשית - ולכך אנחנו יכולים לגרום יחד!
מהו חרם חברתי אצל ילדים
חרם בבית הספר באופן כללי או אם מתבוננים טיפה יותר לעומק ונקודתית-חרם על ילדים בבית הספר, הוא פרקטיקה נפוצה ביותר המשמשת ילדים כדי לבסס את כוחם ומעמדם במרקם החברתי העדין של החטיבה והתיכון. למרות התווית השלילית שדבקה בפעולת החרם בכיתה, למעשה, אין משמעותה שהילד המוחרם מנודה, שונה, או בעל בעיה כלשהי, וחשוב מאוד לזכור זאת. התנודות החברתיות בגילאים הצעירים חדות וקיצוניות, וילדים שעד לפני רגע היו פופולריים מאוד, יכולים למצוא את עצמם מוחרמים בשבריר שנייה, ואילו ילדים שהיו מבודדים ודחויים יכולים לרכוש לפתע חברים רבים ולהעפיל למעמד רם בכיתה. אולם השפעותיו ותהליך של התמודדות עם חרם חברתי אצל ילדים עלולות להיות הרסניות, ולצלק את נפשם במקרה ואין ברשותם כלים נאותים להתמודדות עם המצב.
ישנם אופנים פשוטים להתמודדות עם חרם כיתתי! השאירו פרטים ואשמח לשתף אתכם:
נידוי חברתי וחרם חברתי בבית הספר - הסיפור של ר׳
התמורות שחלו בר׳ השפיעו מאוד על אביו, שגידל אותו לבד במסירות מעוררת התפעלות, ועל כל ההתנהלות בבית. ר׳ חדל לפגוש ילדים מהכיתה והסכים לעשות דברים רק באופן מסוים מאוד, אילץ את אביו להשתתף בטקסים שערך, וסירב לאכול מזונות שלא היו ארוזים לפני כן. הוא התקשה לבקר אצל קרובים משום שלא ידע מתי ניקו את ביתם, והפסיק לשחק בחוץ, שנראה לו מלוכלך וטמא. ר׳ ללא ספק פיתח בעל כורחו סוג מסוים של הפרעה טורדנית כפייתית – כלומר OCD ילדים – והיה עלי לחקור מעט פנימה על מנת לאתר את הסיבות שגררו את התפרצות התופעות הללו מלכתחילה. חשוב להבין כי לכל חרם חברתי אצל ילדים יש סיפור אחר המשפיע ומייצר מצוקה נפשית ואישית. למצוקה מסוג זה בקרב ילדים ישנן תמיד סיבות אשר קדמו להן, וידעתי שהגיע הזמן להפשיל שרוולים ולשחרר את ר׳ האומלל מהאובססיות שהשתלטו עליו פתאום.
איך להיפטר ממחשבות טורדניות - לשחרר את ילדכם מהשפעות חרם כיתתי
ר׳ לא הסכים לבוא לקליניקה שלי, מכיוון שלא יכל להיות בטוח שניקיתי אותה לשביעות רצונו, ולכן את הפגישה הראשונה בינינו ערכנו דרך הסקייפ, עד שנוכח לדעת שהכול כשורה ושבוע לאחר מכן כבר הופיע על סף דלתי, מצויד בכפפות לטקס שיגנו עליו מהזוהמה שהוא רואה בכל מקום. ר׳ המתוק הסביר לי שהסביבה מלאה בחיידקים ושאם הוא ייגע בהם, יידבק במחלות נוראיות. הבנתי מיד שהפרעת הניקיון הינה רק סימפטום למצוקתו של ר׳ העדין, ונעזרתי בשיטת NLP כדי להיכנס לחוויית חייו ולהבין שבשבועות החולפים סבל מנידוי חברתי וחרם כיתתי שהיה מאוד קשה עבורו ושעורר אצלו הפרעה כפייתית – אשר צומחת פעמים רבות בעקבות חוויה קשה. חבריו לכיתה כינו אותו ׳מלוכלך׳ ו׳מסריח׳, ועל כן ניסה ר׳ להימנע בכל מחיר מהתארים שנקשרו לו.
בתום שתי פגישות שערכנו, הסכים ר׳ להסיר את הכפפות מידיו- שהיו השלכות לחרם בכיתה ובבית הספר, ולשבת על הספה הגדולה שבקליניקה, במקום לעמוד בפינה כפי שעשה לפני כן. תוך שימוש ב NLP, הסתייע לי לתכנת מחדש את החוויה שלו בעולם, ולמוטט את החרדה שחש מלכלוך, ותחתיה לעגון משאבים חיוביים כמו ההנאה הטמונה במשחק בחוץ על האדמה, או הפינוקים המנחמים של סבתא, אליה נמנע מלבוא, שכן טען שביתה מלא חיידקים. ההתמודדות עם חרם על ילדים אינה קלה כך שלאחר מכן עבדנו על הדימוי העצמי של ר׳, ובאמצעות משפטי העצמה אישית, הצלחנו לבנות אצלו מרכז פנימי חזק, שהיה חסין ליחס החברתי ולחרם בכיתה באותה העת, והוציא החוצה את אופיו המיוחד, שהיה מוסתר זמן רב כל כך. לאחר כמה שבועות, במהלכם ראו הילדים בכיתתו של ר׳ שהוא אדיש לחרם החברתי, הם התמלאו כלפיו הערכה וכבוד, חדלו מההקנטות והיחס המעליב, והניחו לו לנפשו.